Hoeilaartse dorpspolitiek: tijd voor verandering

Op 4 mei 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018
Myriam Warson, OCMW-raadslid

Onlangs besliste de meerderheid om met de faciliteitengemeenten Kraainem en Wezembeek-Oppem en met Zaventem in gesprek te gaan over de eerstelijnszorg. Waarom geen eerstelijnszorg uitbouwen met onze Vlaamse buurgemeenten, in plaats van met gemeenten waarmee wij niet eens een grens gemeen hebben? Als enige Vlaamse partij voor wie de ‘V’ in haar naam nog de volle Vlaamse betekenis heeft, kunnen we alleen maar vaststellen dat de politieke kronkels van het gemeentebestuur onnavolgbaar zijn. “Van de Hoeilaartse dorpspolitiek word je niet vrolijk”, zegt gemeenteraadslid Michel Joly. “Onze gemeente heeft nood aan een nieuwe politieke wind.”

Neem nu het dossier van de fusies, die door de Vlaamse Regering in de toekomst opgelegd kunnen worden. Nu kan een fusie van Hoeilaart en Overijse 17,5 miljoen euro opbrengen. Dankzij die fusies krijg je bovendien een efficiënter en goedkoper bestuursapparaat. Maar Open Vld en haar coalitiepartner Pro Hoeilaart zijn niet consequent in woorden en daden. Ze willen geen fusie met Overijse, maar werken er wel mee samen door bijvoorbeeld mee te betalen voor het gebruik van het Begijntjesbad. De N-VA wil gesprekken voeren met andere gemeenten, zodat we de voor- en nadelen van een fusie kunnen afwegen.

En dan is er het dossier van de gemeentebelastingen. Open Vld beloofde in een ver verleden dat de belastingen niet zouden worden verhoogd. Maar u en ik zien dat anders, elk jaar opnieuw via de ‘bruine enveloppe’. En niemand is de verkoop al vergeten van het Hoeilaarts water aan de Watergroep. De facturen drukken ons met de neus op de feiten. N-VA Hoeilaart wil geen valse beloften doen en wil verantwoord omgaan met uw belastinggeld.

Hoeilaart ligt geografisch in een hoekje weggedrongen onder de rook van Brussel. Inwijking veroorzaakt enorme prijsstijgingen op de woonmarkt en jonge Hoeilanders zijn gedwongen uit te wijken. Onze burgemeester wringt zich in allerlei bochten om zich een ‘nationaal’ imago aan te meten en zoekt liever contact met Franstalige collega’s. We denken hierbij aan het nieuwe megalomane project ‘Silva Terra’ waarvoor hij niet eens bevoegd is, maar waarvoor hij toch al 7 500 euro heeft voorzien voor een haalbaarheidsstudie. Investeren is nodig, maar uw belastinggeld mag niet naar prestigeprojecten gaan. We moeten investeren in zaken die alle inwoners van Hoeilaart ten goede komen.

Myriam Warson,

OCMW-raadslid