Het bestuur van N-VA Hoeilaart heeft onze Vlaamse feestdag uitgebreid gevierd!

Op 13 juli 2023
Gemeenteplein Hoeilaart 11 juli 2023

Op zaterdag had de gemeente een activiteit voorzien in de Sportbar aan de sporthal van Hoeilaart. De uitbater werd gevraagd om een Vlaams gerecht aan te bieden. Daar deden we met veel plezier aan mee! De karbonade met frieten waren uitstekend, huisbereid !  Wel jammer dat er op geen enkele wijze referentie gemaakt werd naar onze Vlaamse feestdag. Geen vlaggen, geen versiering! Aan de toegang naar de sportbar, naast de nieuwe muurschildering, hing enkel een bescheiden doek met vermelding van de Vlaamse feestdag. Dat was het!   De meest banale en kleurloze 11 juli viering ooit. Wat een ontgoocheling!.

Gelukkig kon de teleurstelling over dit non-event gecompenseerd worden door een gratis ijsje dat door het Rodenbachfonds, een Vlaamsgezinde cultuurvereniging,  aangeboden werd. Enkele bestuursleden van N-VA horen ook tot deze vereniging.

Op de Vlaamse hoogdag dan, dinsdag 11 juli,  hebben N-VA bestuursleden een twintigtal Hoeilanders die een Vlaamse Leeuw hadden uitgehangen verrast met het speciaalbier “Vlaamse Leeuw”. Deze attentie was een gelegenheid om te connecteren over een gemeenschappelijk gevoel van fierheid over wie wij zijn.

De dag werd met een handvol Hoeilanders afgesloten in het ‘Vlaams café’ in de cafetaria van het Felix Sohiecentrum over een drankje met een warm gevoel van verbondenheid.

Andermaal moesten we tot ons spijt vaststellen dat door het Hoeilaarts bestuur amper een Vlaamse vlag gehesen werd. Nochtans moet die op 11 juli verplicht aan alle gebouwen van de gemeente wapperen!
Waarom dit weer niet gebeurde, daar hebben we het raden naar (hoewel, we hebben enkele vermoedens).

Misschien moet ons bestuur eens te leer gaan bij onze Vlaamse buurgemeenten, waar Vlamingen thuis zijn? Overijse, Tervuren, … die hielden zich immers wel aan de wettelijke voorschriften.

Gelukkig waren er nog enkele Hoeilanders die zelf initiatief namen en her en der in het centrum een vlagje plantten.