Sociale woningbouw: N-VA denkt aan Hoeilaart

Op 21 februari 2012

Heeft het Hoeilaartse gemeentebestuur een beleid uitgestippeld aangaande sociale woningbouw? Helaas niet. De huidige bestuursmeerderheid heeft de afgelopen legislatuur niet één sociale woning of appartement gebouwd. Al gebiedt de eerlijkheid  wel te vermelden dat ze, in samenwerking met de Volkshuisvestingsmaatschappij van Sint-Pieters-Leeuw, haar zinnen had gezet op een (alweer buitenmaats) project in de dorpskern, langsheen de Vandenbroeckstraat.  Dit ingediende project is, en het bestuur maakte er zijn handelsmerk van, absoluut niet op maat van Hoeilaart. En wat er in dit dossier vroeger allemaal is gebeurd, willen we even buiten beschouwing laten, we schieten er namelijk niets mee op. Feit is dat er ‘iets’ moet gebeuren met deze lelijke open ruimte, onze dorpskern onwaardig. Maar hoe moet het dan wel? En hoe kan het alsnog anders?

Wel, en dat is het belangrijkste uitgangspunt: zorg voor een project op maat van de Hoeilaartse gemeenschap! Met andere woorden: verminder het aantal geplande appartementen aanzienlijk, bouw niet zo hoog, zorg voor voldoende ruimte, en vooral, respecteer de omgeving! Alleen op deze manier hou je onze dorpskern leefbaar, zorg je voor extra parkeerplaatsen, maak je het project aantrekkelijk voor alle handelaars, omwonenden en dorpsbewoners, en niet onbelangrijk, hou je het veilig.

Zorg er ook voor dat de eigen Hoeilaartse bevolking er terecht kan. Schenk aandacht aan een gezonde mix van ouderen, jongeren, alleenstaanden, eenoudergezinnen,... Natuurlijk zijn we gastvrij, en uiteraard willen we ‘nieuwe’ mensen opvangen in Hoeilaart, wat hun afkomst ook mag zijn, maar we houden daar graag zelf enige vorm van controle over. Het kan niet dat de appartementen volgepropt worden met mensen die geen binding hebben met onze gemeente. We willen de nadruk leggen op het ‘samen-leven’. Het verstrekt het gemeenschapsgevoel, het maakt het samenleven leuker en interessanter. En kijk ook eens hoe het er aan toe gaat in onze huidige sociale wijken en projecten, leer uit het verleden.

En werk bij de mogelijke uitwerking ervan vooral samen met de mensen uit de omgeving. Betrek de handelaars erbij, luister naar de buren, zorg ervoor dat iedereen zich kan vinden in dit belangrijk project.

Grote woonprojecten, sociaal of niet, moeten dringend kritischer worden geanalyseerd. Het kan niet dat we Hoeilaart blijven volbouwen. De infrasctructuur van onze gemeente kan deze vele projecten ook niet meer aan: onze kinderopvang en scholen zitten eivol; onze wegen slibben vast, de leefbaarheid van de gemeente komt in het gedrang, onze levenskwaliteit gaat erop achteruit. We moeten ‘anders’ gaan denken, op maat van onze gemeente en onze gemeenschap.

Michel Joly, Afdelingsvoorzitter N-VA