Gespreksavond Jan Spooren

Op 28 april 2015

De gespreksavond van Jan Spooren, burgemeester van Tervuren,  trok vorige vrijdagavond een beperkt maar zeer geïnteresseerd publiek aan. Hij moedigde de toehoorders aan om hem te onderbreken en vragen te stellen. Het werd een zeer geanimeerde uiteenzetting met vele tussenkomsten van het publiek.

Tervuren wordt niet alleen gekenmerkt door een toenemende verfransing maar ook door een internationalisering van de bevolking. Er is een groot inwonersverloop van buitenlanders die zich slechts tijdelijk in Tervuren komen vestigen.

Het bestuur in Tervuren heeft gekozen voor een beleid dat veel belang hecht aan een vriendelijk onthaal  waarbij anderstaligen aangemoedigd worden om het Nederlands te leren. Onder integratie verstaat hij  het aanreiken van instrumenten zodat anderstaligen zich in onze gemeenschap thuis voelen en kansen krijgen om zich in het Nederlands te leren uitdrukken. Concrete maatregelen zijn onder andere de uitbouw van een goed onthaalpakket dat iedere nieuwkomer ontvangt, de uitbreiding van het aantal onthaaldagen en de organisatie van een peter- en meterschapssysteem. Daarnaast is er een duidelijk en consistent taalbeleid voor alle gemeentelijke diensten waarbij er een link is tussen klantvriendelijkheid en het taalbeleid. Hij concludeerde dat er verschillende benaderingen mogelijk zijn en dat het nog te vroeg is om te besluiten welke aanpak het meest effectief is.

Maar het is een evidentie dat een gemeentebestuur, indien het dit wenst, een leidende en regisserende rol kan opnemen in de integratie van nieuwkomers. Deze aanpak zal alleszins tot betere resultaten leiden dan het passieve beleid dat in het verleden in Tervuren gevoerd werd.