Brussesl Metropolitan Region (BMR): Lege doos of doos van Pandora?

Op 24 juni 2012

In het Vlinderakkoord hebben Open VLD, CD&V en sp.a in samenwerking met GROEN! een heel hoge prijs voor de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde betaald. Alhoewel men zich de vraag kan stellen of dit wel een zuivere splitsing is. Het antwoord is duidelijk: NEEN!

In deze blog hebben we het over de “Brussels Metropolitan Region” (BMR) die in feite een instrument van het Franstalig België is om Brussel uit te breiden en dus zijn invloed zal hebben op het sociaal, politiek en cultureel leven in Hoeilaart.

De idee achter BMR is op papier althans, economisch: er dient voldoende overleg te zijn tussen Brussel en zijn hinterland om de competitiviteit van deze economische pool te behouden. Volgens het Vlinderakkoord is dit hinterland de oude (unitaire) provincie Brabant (de huidige provincies Vlaams-Brabant en Waals-Brabant en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest). In realiteit is het hinterland veel groter, zoals ook aangetoond door Prof. Jacques Thisse (U.C.L.) tijdens het colloqium “Brussel en zijn sociaal-economish hinterland” georganiseerd op 18 juni 2008 door de Brusselse Economische en Sociale Raad. Het is evident dat BMR geen economische maar een politieke logica heeft en zoals gewoonlijk in zulk een geval, wordt eenzelfde begrip dan anders geïnterpreteerd in de twee landsdelen.

In Vlaanderen wordt deze metropolitane gemeenschap BMR verkocht als een “overlegorgaan” dat pas in werking zal treden na afsluiting van een samenwerkingsakkoord tussen de gewesten. Volgens deze zienswijze is de BMR eerder een lege doos. De bestaande instrumenten bieden talloze mogelijkheden tot samenwerking. Men kiest er toch voor steeds nieuwe instellingen te creëren in plaats van de bestaande middelen te gebruiken.

In Franstalig België ziet men BMR meer niet zozeer als een overlegorgaan doch eerder als middel om Brussel in een later stadium uit te breiden. Het is niet toevallig dat de “grenzen” van BMR samenvallen met die van het oude Brabant (le Grand Brabant zoals de franstaligen dit noemen). De metropolitane gemeenschap geeft het Waalse en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest de kans (later recht) op inspraak in Vlaanderen. Het biedt een omwegje om Brussel slinks uit te breiden. Het valt immers op dat alle gemeenten van Vlaams en Waals Brabant, tot zelfs in Diest en Tienen, er verplicht deel van moeten uitmaken, zonder keuzevrijheid. Wat heeft Zoutleeuw nu te maken met het economisch hinterland van Brussel? Hasselt, Leuven en zelfs Luik liggen dichter bij Zoutleeuw.

De gemeenten zullen er dus samen zetelen met vertegenwoordigers van de gewestregeringen en de federale overheid. De provincies kunnen dan weer wel vrij kiezen of ze al dan niet aansluiten. Begrijpen wie het begijpen kan.

In koor zingen de 8 partijen dat de metropolitane gemeenschap geen opstapje naar de uitbreiding van Brussel is. Dat de bedoeling van franstalig België verschillend is van die van Vlaanderen bleek al heel gauw op de websites van de franstalige politieke partijen.

• MR: “communauté métropolitaine qui permet d'élargir Bruxelles sur base du Grand Brabant”

• cdH: “ce qui organise le désenclavement de Bruxelles de manière évidente” Joëlle Milquet, minister van Binnenlands Zaken nota bene.

Desondanks stellen de 8 partijen die het Vlinderakkoord afsloten dat de metropolitane gemeenschap slechts een overlegorgaan is en dat de Vlaamse overheid vervolgens gewoon haar zin doet. De N-VA pleit ook voor een betere samenwerking tussen de verschillende gewesten. Maar er bestaan vandaag reeds talrijke mogelijkheden om organisatorisch samen te werken.

De 8 partijen kiezen echter voor de oprichting van toch weer een nieuwe instelling en zeer opvallend, maar dan ook heel onrustwekkend is dat de 8 partijen de metropolitane gemeenschap vergrendelen in een bijzondere wet zodat deze een eigen leven zal gaan leiden. Een herziening of afschaffing ervan wordt zo quasi onmogelijk.

Het is een typisch Belgische doos van Pandora en bij uitstek een voorbeeld van een maatregel die problemen creëert in plaats van er op te lossen.

De 8 partijen hebben laten uitschijnen dat deze metropolitane gemeenschap pas in werking zal treden wanneer een samenwerkingsakkoord tussen de gewesten is gesloten. Hierdoor zou Vlaanderen een vetorecht bij de opmaak van dergelijk samenwerkingsakkoord hebben. Dit blijkt niet volledig correct te zijn daar ook zonder samenwerkingsakkoord Vlaanderen onmiddellijk het recht verliest om alleen te beslissen over werken aan de autosnelweg rond Brussel wat vandaag een exclusief Vlaamse bevoegdheid is.

Kortom de Metropolitane Gemeenschap BMR is zodoende bij uitstek een voorbeeld van een maatregel die problemen creëert in plaats van er op te lossen.

Men kan zich vragen stellen over

• Hoe de visie van de Vlaamse regeringspartijen “overlegorgaan” rijmt met de uitspraken van MR “élargir Bruxelles”?

• Waarom nog maar eens een nieuwe instelling oprichten en die betonneren in een bijzondere wet als samenwerkingsakkoorden vandaag reeds perfect juridisch kunnen worden afgesloten?

• Zal Vlaanderen via BMR dezelfde invloed toegekend krijgen in het Brussels Hoofdstedelijk gewest en in het Waals gewest, zoals de Brussel en het Waals gewest via metropolitane gemeenschap in Vlaanderen lijkt te hebben?

BMR heeft dus geen economische maar een franstalig politieke logica wat zijn invloed op de administratieve werking van onze gemeente zal hebben en die een enstige bedreiging zal vormen op ons Vlaams sociaal en cultureel weefsel in Hoeilaart. De N-VA wenst niet deel te nemen aan de BMR daarom zal N-VA Hoeilaart samen met andere N-VA afdelingen in Vlaams Brabant de werking van de Brussels Metropolitan Region boycotten. Op de gemeenteraad van 24 oktober heeft de Hoeilaartse N-VA reeds een motie op de agenda geplaatst tegen de oprichting van BMR. De Open VLD/PW meerderheid heeft (slaafs van wat hun partijbonzen voorschrijven) onze motie echter verworpen en deze meerderheid stemt derhalve in met de verdere verbrusseling en verstedelijking van onze dierbare gemeente.We zijn tegen de verstedelijking van onze gemeente en willen het nederlandstalig karkater van Hoeilaart behouden. Waarden die we hoog in ons vaandel voeren en die we via “Een Hart voor Hoeilaart” en N-VA in de provincie willen bewaren en versterken.

Marc Rabaey
Secretaris N-VA Hoeilaart
Kandidaat 11 N-VA provincielijst

Hoe waardevol vond je dit artikel?